tisdag 2 augusti 2011

BJENNFROSSA!

Kära vänner. Jag måste nu bekänna att jag undanhållit sanningen för eder. Ni skall dock veta att jag gjort det endast för edert eget bästa. Situationen voro sådan, att skulle panik i någon form ha utbrutit, hade kanske flera av eder kunnat få plikta med edra liv. Vår gemytliga fredagskväll hade kunnat få ett abrupt slut med blodbad och lemlästning som påföljd. 
Detta äro vad som skedde:
Endast ett kort stycke från den plats där ni vällustigt vältrade edra kroppar i Angsjöns vatten, ägde ett kort men blodisande möte rum. Jag befunno mig i nedersta delen av slänten, med föresatsen att känna in  densamma för ett parti solosläntning, då ett dovt morrande ljöd från porsbuskagen bakom mig.
I nästa stund stodo jag såsom förstenad. I veckovis hade jag muntert skrockat åt skrönan om Slentbjennen, för att nu plötsligt stå öga mot öga med vilddjuret i fråga! Dess täta ragg var såsom järn och dess röda ögon flammade ondskefullt. Med förvissningen om att min sista stund var kommen, höll jag upp min lilla kamera som skydd mot den hemska synen. Kanske var det också undermedvetet ett sätt att låta eftervärlden få veta, om nu djuret skulle råka fastna på en bild och kameran hittas. Emellertid måste besten haft vittring på annat rov denna afton. Efter att med rest ragg och vidgade näsborrar ha haltat fram och åter i vattenbrynet en kort stund (som för undertecknad kändes som en evighet), vände den så på klacken och passerade mig på armslängds avstånd, levererande denna enda iskalla blick. I ett nafs var så bjennen försvunnen uppe i skogsbrynet.
Kanske ni nu bättre förstår varför jag morgonen därpå sökte mig undan med mina tankar, ett stycke från lägret? Dock kunde jag icke förmå mig att smälta intrycken från incidenten föregående kväll. Först efter att i hemmets lugna vrå ha vittjat kamerans minneskort, inser jag att det inte var en ond dröm. Slentbjennen äro verklig! Se själva på bilden.
Med dessa ord vill jag uppmana eder, mina högt ärade kamrater, att vara vaksamma och att iakttaga stor försiktighet då ni fortsättningsvis vistas i naturens vilda rike. Lämna aldrig bebyggelsen utan ett kraftigt bjennljuster i bagaget.
Må eder sömn blifva god och livets bördor lätta att bära.

Eder tillgivne
Franz Baaz

5 kommentarer:

  1. Oh, vilken underbar bjenn!
    Vilka ädla linjer, vilket muskelpaket,vilken..?

    Superlativ är bara förnamnet!

    SvaraRadera
  2. Då lär jag inte åka ut i skogen utan min Sig Sauer nästa gång. Hua vilken best!

    SvaraRadera
  3. Som hyfsad expert på handeldvapen vill jag påpeka för porslinsklockstapeln att en Sig Sauer med porslinsammunition inte biter på denna best, allt under cal .50 är att undvika då det bara retar upp varelsen.

    SvaraRadera
  4. Ska man tillreda en sån häringa best, går det åt ca 67 kg Lawry's, bara så ni vet!

    SvaraRadera