måndag 15 augusti 2011

Frukten av sömnlöshet

Härom natten hade jag besvär med att sova. Jag kastade mig av och an, puffade till kuddar och slätade ut lakan. Inget hjälpte. Som det ofta blir vid dylika tillfällen, började jag fundera på allt och ingenting. Denna gång fastnade jag i mitt ibland återkommande limerick-smideri. Vår lilla musikgrupp blev temat. Ett och annat nödrim fick tas till, det skall erkännas. Detta är till slut vad som utkristalliserade sig:

En rockbatterist ifrån Kungsbacka
har ett inkomplett set och en tung svacka.
Dock så lindras hans sjuka
då det låter som puka,
varje gång han av misstag sin pung smacka'.

En gitarrvirtuos ifrån Mölnlycke
har just fattat för metal från Köln tycke.
Denna tyska faiblesse
ger hans bandvänner stress,
men dom gillar ju kôrven å' öl'n mycke'.

En gitarrgud från trakten av Lunden
inspireras av ljud ifrån hunden.
Just nu låter hans wah-wah
nästan som en Chiuaua.
Inte helt, men det duger för stunden.

En sångare bosatt i Kållered
tyckte mest att han liksom en stolle kved.
Men sen fann han ett sätt,
han skrek högt i falsett
när han häftigt och våldsamt sitt "olle" gned.

En missnöjd basist uti Tulebo
fick en klenare ton än man "skule" tro.
Men för väl värda pengar,
kör han nu på fem strängar
och det mullrar långt ner där Den Fule bo.

En kvintett ifrån olika platser
tragglar träget på låtar och satser.
ROOM är mer än ett band,
då de även ibland
idkar släntning och andra strapatser.

3 kommentarer: