|
| NOTE --------------------> | |||||||||||||||||||||||
|
| A | A# | B | C | C# | D | D# | E | F | F# | G | G# | A | A# | B | C | C# | D | D# | E | F | F# | G | G# |
K | A | Sa | Re | Re | Ga | Ga | Ma | Má | Pa | Dha | Dha | Ni | Ni | Sa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E | A# (Kali Panch) |
| Sa | Re | Re | Ga | Ga | Ma | Má | Pa | Dha | Dha | Ni | Ni | Sa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Y | B |
|
| Sa | Re | Re | Ga | Ga | Ma | Má | Pa | Dha | Dha | Ni | Ni | Sa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| C |
|
|
| Sa | Re | Re | Ga | Ga | Ma | Má | Pa | Dha | Dha | Ni | Ni | Sa |
|
|
|
|
|
|
|
|
| C# (Kali Ek) |
|
|
|
| Sa | Re | Re | Ga | Ga | Ma | Má | Pa | Dha | Dha | Ni | Ni | Sa |
|
|
|
|
|
|
|
| D |
|
|
|
|
| Sa | Re | Re | Ga | Ga | Ma | Má | Pa | Dha | Dha | Ni | Ni | Sa |
|
|
|
|
|
|
| D# (Kali Do) |
|
|
|
|
|
| Sa | Re | Re | Ga | Ga | Ma | Má | Pa | Dha | Dha | Ni | Ni | Sa |
|
|
|
|
|
| E |
|
|
|
|
|
|
| Sa | Re | Re | Ga | Ga | Ma | Má | Pa | Dha | Dha | Ni | Ni | Sa |
|
|
|
|
| F |
|
|
|
|
|
|
|
| Sa | Re | Re | Ga | Ga | Ma | Má | Pa | Dha | Dha | Ni | Ni | Sa |
|
|
|
| F# (Kali Teen) |
|
|
|
|
|
|
|
|
| Sa | Re | Re | Ga | Ga | Ma | Má | Pa | Dha | Dha | Ni | Ni | Sa |
|
|
| G |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Sa | Re | Re | Ga | Ga | Ma | Má | Pa | Dha | Dha | Ni | Ni | Sa |
|
| G# (Kali Char) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Sa | Re | Re | Ga | Ga | Ma | Má | Pa | Dha | Dha | Ni | Ni | Sa |
Som ni ser här, har vi nu sitarens notala struktur. Det är viktigt att man tar hänsyn till böjningen av strängen då detta ger tonen den karaktäristiska; "tvooooäääiiing" -en.
För det mesta spelar man 8/17-delar men jag var med en gång när vi körde 16/4-delar...Oh va kul det var. Jag vill dock varna för om strängen brister! Inte ens Dr.Wedel har en chans då.
Jag kommer senare i bloggen redovisa för instrumentets uppbyggnad och närbesläktade instrument som t.ex. Elefantofonen.
Mycket nöje!
Det här måste tagit tid. Återigen, nyttig information för oss alla intresserade, tack.
SvaraRadera